ЗВІТ

за реалізованим мікропроєктом

в рамках V Зимової школи підвищення кваліфікації

Загричука Григорія Ярославовича

Спеціальна тема: «Формування портфоліо здобувачів освіти та науково–педагогічних працівників на основі здобуття мікрокваліфікацій в рамках освітнього кластеру»

І. Виконавець(ці):

Загричук Григорій Ярославович – кандидат хімічних наук, доцент, завідувач кафедри загальної хімії, Тернопільський національний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України.

ІІ. Період реалізації: лютий –  квітень 2025 р.

ІІІ. Основні структурні елементи мікропроєкту.

Тема мікропроєкту: Формування портфоліо здобувачів освіти та науково–педагогічних працівників на основі здобуття мікрокваліфікацій в рамках освітнього кластеру.

Мета мікропроєкту: провести аналіз наявних професійних стандартів, які мають пряме або опосередковане відношення до медичного ЗВО і на основі отриманих результатів сформувати каталог можливих сертифікаційних курсів, окремих вибіркових компонентів, короткострокових навчальних програм з метою засвоєння додаткових мікрокредитів, напрацювати алгоритм їх погодження та запровадження  в освітніх процес на платформі Moodle, що забезпечить розвиток професійних компетентностей, клінічних і педагогічних навичок, а, відповідно, надасть можливість формування індивідуального портфоліо як для здобувачів освіти, так і НПП.

Етапи реалізації мікропроєкту:

1. Аналіз сучасного стану наявних професійних стандартів, які мають пряме або опосередковане відношення до медичного ЗВО.

2. Збір та аналіз інформації з окремих професійних стандартів та кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 78. Охорона здоров'я) щодо переліку важливих трудових функцій, які можна здобути через систему мікрокваліфікацій із врахуванням вимог інформації, представленої в EUROPASS – a single Community framework for the transparency of qualifications and competences, ESCO – European Skills, Competences, Qualifications and Occupations, ISCO – International Standard Classification of Occupations, ISCED-F 2013 – International Standard Classification of Education and Training, які мають пряме або опосередковане відношення до медичного ЗВО.

3. Розробка та реалізація програми мікропроєкту – створення переліку можливих сертифікаційних курсів, окремих вибіркових компонентів, короткострокових навчальних програм з метою засвоєння додаткових мікрокредитів, які забезпечать розвиток професійних компетентностей, клінічних і педагогічних навичок.

4. Оцінка результатів, визначення перспектив і проблем, що виникли під час реалізації мікропроєкту, формулювання висновків.

VІ. Опис з проведення/реалізації мікропроєкту (до 2 сторінок включно з рисунками)

Аналіз представлених на сторінці Національного агентства кваліфікацій (https://nqa.gov.ua/, https://register.nqa.gov.ua/profstandarts) показує, що на даний час напряму або опосередковано до медичного ЗВО мають відношення наступні затверджені професійні стандарти, що стосуються відповідних професій: асистент фармацевта, асистент фізичного терапевта, бойовий медик, директор реабілітаційної установи (центру) для осіб з інвалідністю, експерт з оцінки медичних технологій, інженер-технолог-протезист, інструктор з тактичної медицини, лікар судово-медичний експерт, лікар судово-медичний експерт-цитолог, протезист-ортезист, професіонал з фармаконагляду, фармацевт, фармацевт клінічний, фахівець з фізичної реабілітації, фізичний терапевт.

Аналіз довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 78. Охорона здоров'я) (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va117282-02#Text)  вказує на доцільність впровадити в систему додипломної підготовки профільне навчання та/або окремі курси для спеціальностей, для яких на даний час не передбачена післядипломна підготовка, з метою спеціалізованої підготовки здобувачів освіти до виконання трудових функцій на визначених посадах: експерт-токсиколог судовий, клінічний психолог, психотерапевт, оптометрист, сестра медична/брат медичний-анестезист, сестра медична/брат медичний з косметичних процедур, сестра медична/брат медичний з масажу, сестра медична/брат медичний операційна, сестра медична/брат медичний зі стоматології, екстрений медичний технік тощо.

На першому етапі провели аналіз за спеціальністю – І8 (226) Фармація, промислова фармація за спеціалізацією І8.01 (226.01) Фармація та запланували аналогічну роботу за спеціальністю І5 (223) Медсестринство за спеціалізаціями І5.01 (223.01) Медсестринство та І5.02 (223.02) Екстрена медицина.

Як показав аналіз професійних стандартів, випускники фармацевтичного напряму після проходження інтернатури або спеціалізації можуть отримати наступні професійні кваліфікації: асистент фармацевта, фармацевт, фармацевт клінічний, професіонал з фармаконагляду, експерт з оцінки медичних технологій. Аналіз же трудових функцій, передбачених відповідними професійними стандартами, показує, що уже на додипломному етапі доцільно за рахунок варіативної складової ОПП Фармація впровадити ряд вибіркових дисциплін, або створити додаткові сертифікаційні курси, які б забезпечили ефективну підготовку до набуття професійної кваліфікації, зокрема: фармацевт клінічний, професіонал з фармаконагляду, експерт з оцінки медичних технологій. Це можуть бути як сертифікаційні курси, окремі вибіркові компоненти, так і короткострокові навчальні програми, зокрема, для всіх напрямів – Комунікація з пацієнтами та міждисциплінарна співпраця або Професійна комунікація у фармацевтичній практиці, Етика та деонтологія в медицині та фармації або Фармацевтичне право і етика, Фармацевтична логістика і управління запасами, Диджіталізація аптечної практики (eHealth, ePrescription); для напрямів: Клінічна фармація – курс з акцентом на взаємодію лікарських засобів та фармакотерапію; Фармацевтична практика в клінічному середовищі, Клінічна фармація та медичне консультування, Школа клінічного фармацевта; Фармаконагляд – навчання з моніторингу безпеки лікарських засобів, Моніторинг та аналіз побічних ефектів лікарських засобів, Фармакоепідеміологія: інструменти аналізу, Основи фармаконагляду та регуляторного моніторингу; Експерт з оцінки медичних технологій – Оцінка медичних технологій (HTA), Економіка охорони здоров’я, Фармацевтична інформатика та використання інформаційних систем у фармації.

Запропоновано наступний план реалізації проекту (на прикладі фармацевтичного напряму): 

Формування робочої групи з реалізації проєкту

Визначення пріоритетних компетентностей і тем

Розробка силабусів та модулів (з описами згідно ECTS / ESCO)

Пілотне впровадження у вибіркові компоненти освітніх програм на додипломному, та/або післядипломному етапах, курси підвищення кваліфікації НПП

Моніторинг, зворотний зв’язок від здобувачів та НПП

Розширення на постійну основу + поширення досвіду на інші ЗВО

Заплановано реалізація відповідних курсів із впровадженням елементів дуальної освіти та залученням роботодавців. Наприклад,

Курс Фармаконагляд та безпека ліків, Обсяг: 1 кредит ECTS / 30 год, Цільова ауд.: студенти 3-4 курсів, передбачає інтеграцію вибіркового модуля до курсу "Фармакологія", елементи дуальної освіти передбачають проходження практики або мікростажування в структурах Державного експертного центру МОЗ, аптечних мережах з впровадженою системою внутрішнього фармаконагляду, а також залучення роботодавців ДЕЦ МОЗ України, «911», «Аптека Доброго Дня», «Подорожник» та інших.

Перспективою впровадження проєкту є:

-  створення форми подачі заявки онлайн;

- електронного кабінету здобувача (слухача) із можливістю перегляду доступних мікропрограм, статусу реєстрації, матеріалів, завдань та форми сертифікатів;

- проведення інтеграції з Open Badge / Europass з можливістю автоматичного генерування електронних сертифікатів з відкритими цифровими бейджами після завершення курсу;

- створення модулю зворотного зв’язку з метою отримання оцінки мікропрограм учасниками, фідбеку від роботодавців;

- створення розділу у Moodle для роботодавців: доступ до матеріалів мікропрограм, подача власних курсів, участь у форумах, календар подій;

- створення окремого курсу-каталогу у Moodle з категоріями мікропрограм та можливістю онлайн-реєстрації;

- створення сторінки кожного курсу за схемою: опис, цільова аудиторія, формат, тривалість, можливість сертифікації, кнопка "Зареєструватися";

- інтеграція курсу з електронним кабінетом слухача: трекінг прогресу, доступ до навчальних матеріалів, розклад, отримання сертифіката.

 V. Оприлюднення інформації про реалізацію мікропроєкту

1. За результатами підвищення кваліфікації підготовлено та подано тези: Г.Я. Загричук, А.Г. Шульгай. Формування портфоліо здобувачів освіти та науково–педагогічних працівників на основі здобуття мікрокваліфікацій в рамках освітнього кластеру. //XХІI Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю  «Сучасні тенденції та перспективи розвитку вищої медичної (фармацевтичної) освіти в Україні», Тернопільський національний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України. 22-23 травня 2025 року.


  18.04.2025                                                                                       Г.Я.Загричук